Fragmenty OrÄ™dzia na 53. Åšwiatowy DzieÅ„ Åšrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu
Grupa I
Dzisiaj Å›rodowisko medialne jest tak wszechobecne, że nie sposób je niemal odróżnić od sfery życia codziennego. Sieć jest bogactwem naszych czasów. Jest źródÅ‚em wiedzy i relacji niegdyÅ› niewyobrażalnych. Jednak wielu ekspertów w odniesieniu do głębokich przeksztaÅ‚ceÅ„, odciÅ›niÄ™tych przez technologiÄ™ w logice wytwarzania, obiegu i wykorzystania treÅ›ci, podkreÅ›la również niebezpieczeÅ„stwa zagrażajÄ…ce poszukiwaniu i udostÄ™pnianiu autentycznych informacji w skali globalnej. O ile Internet stanowi niezwykłą możliwość dostÄ™pu do wiedzy, to jest również prawdÄ…, że okazaÅ‚ siÄ™ jednym z miejsc najbardziej narażonych na dezinformacjÄ™ oraz Å›wiadome i celowe znieksztaÅ‚cenie faktów i relacji miÄ™dzyosobowych, które czÄ™sto przybierajÄ… formÄ™ kompromitowania.
Grupa II
Trzeba przyznać, że sieci spoÅ‚ecznoÅ›ciowe, o ile z jednej strony sÅ‚użą nam do wiÄ™kszego powiÄ…zania, odnalezienia siÄ™ i pomagania sobie nawzajem, to z drugiej strony nadajÄ… siÄ™ również do manipulacyjnego wykorzystywania danych osobowych, majÄ…cego na celu uzyskanie korzyÅ›ci politycznych lub ekonomicznych, bez należytego poszanowania osoby i jej praw. Statystyki ukazujÄ…, że wÅ›ród najmÅ‚odszych, co czwarty mÅ‚ody czÅ‚owiek braÅ‚ udziaÅ‚ w epizodach cyberprzemocy. W zÅ‚ożonoÅ›ci tej sytuacji użyteczny może być powrót do refleksji na temat metafory sieci, leżącej poczÄ…tkowo u podstaw Internetu, aby ponownie odkryć jej potencjaÅ‚ pozytywny. Obraz sieci zachÄ™ca nas do zastanowienia siÄ™ nad mnogoÅ›ciÄ… dróg i wÄ™zÅ‚ów, które zapewniajÄ… jej utrzymanie, w sytuacji braku centrum, struktury typu hierarchicznego, organizacji o charakterze wertykalnym. Sieć dziaÅ‚a dziÄ™ki partnerstwu wszystkich elementów.
Grupa III
Metafora sieci, sprowadzona do wymiaru antropologicznego przypomina innÄ… postać peÅ‚nÄ… znaczeÅ„: wspólnoty. Wspólnota jest o tyle silniejsza, o ile jest bardziej spójna i solidarna, ożywiana uczuciami zaufania i dążąca do wspólnych celów. Wspólnota jako sieć solidarna wymaga wzajemnego sÅ‚uchania i dialogu opartego na odpowiedzialnym używaniu jÄ™zyka. Jest oczywiste dla wszystkich, że w obecnym rozwoju sytuacji wirtualna wspólnota spoÅ‚ecznoÅ›ciowa nie jest automatycznie synonimem wspólnoty. W najlepszych przypadkach wspólnoty sÄ… w stanie wykazać spójność i solidarność, ale czÄ™sto pozostajÄ… jedynie skupiskami osób, które rozpoznajÄ… siÄ™ wokóÅ‚ interesów lub kwestii charakteryzujÄ…cych siÄ™ sÅ‚abymi wiÄ™zami. Ponadto w serwisach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych zbyt czÄ™sto tożsamość opiera siÄ™ na przeciwieÅ„stwie wobec innego, nienależącego do grupy: okreÅ›la siÄ™, wychodzÄ…c od tego, co dzieli, a nie od tego, co łączy, eksponujÄ…c podejrzliwość i dajÄ…c upust wszelkiego rodzaju uprzedzeniom (etnicznym, seksualnym, religijnym i innym). Tendencja ta podtrzymuje grupy, które wykluczajÄ… heterogeniczność, podsycajÄ…c również niepohamowany indywidualizm w Å›rodowisku cyfrowym, doprowadzajÄ…c czasami do podżegania spirali nienawiÅ›ci. To, co powinno być oknem na Å›wiat, staje siÄ™ zatem witrynÄ…, w której eksponuje siÄ™ wÅ‚asny narcyzm.
Grupa IV
Sieć jest okazjÄ… do promowania spotkania z innymi, ale może również zwiÄ™kszyć naszÄ… samoizolacjÄ™, jak sieć pajÄ™cza zdolna do usidlenia. To mÅ‚odzież jest najbardziej narażona na zÅ‚udzenie, że sieć spoÅ‚ecznoÅ›ciowa może ich caÅ‚kowicie zaspokoić na poziomie relacji, aż po niebezpieczne zjawisko mÅ‚odych „pustelników spoÅ‚ecznoÅ›ciowych”, którym grozi caÅ‚kowite odciÄ™cie siÄ™ od spoÅ‚eczeÅ„stwa. Ta dramatyczna dynamika ukazuje poważny rozÅ‚am w strukturze relacyjnej spoÅ‚eczeÅ„stwa, rozdarcie, którego nie możemy lekceważyć. Ta wielopostaciowa i zdradliwa rzeczywistość stawia różne pytania natury etycznej, spoÅ‚ecznej, prawnej, politycznej i ekonomicznej, a także rzuca wyzwanie KoÅ›cioÅ‚owi. Podczas, gdy rzÄ…dy poszukujÄ… sposobów regulacji prawnych, aby zachować oryginalnÄ… wizjÄ™ sieci wolnej, otwartej i bezpiecznej, wszyscy mamy możliwość i odpowiedzialność, aby wspierać jej użytek pozytywny.
Patroni medialni: